Zamieszczam plan pracy koła europejskiego w szkole podstawowej w klasach IV-VI, a w nim cele ogólne i szczegółowe oraz zagadnienia kluczowe. CELE OGÓLNE EDUKACJI EUROPEJSKIEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ 1. Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w jednoczącej się Europie. 2. Budzenie u dzieci tożsamości europejskiej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny. 3. Zapoznanie uczniów z położeniem geograficznym i ukształtowaniem terenu państw należących do Unii Europejskiej. 4. Zapoznanie z kulturą, zwyczajami, krótką historią każdego z państw UE. 5. Zapoznanie z ciekawostkami charakterystycznymi dla danego państwa europejskiego. 6. Wprowadzenie podstawowego słownictwa w mowie i piśmie (ok. 20 słów, zwrotów, liczebników-do 10). 7. Integrowanie się uczniów z różnych klas podczas zabaw, konkursów związanych z UE. 8. Nawiązywanie współpracy z kołami europejskimi.
CELE SZCZEGÓŁOWE EDUKACJI EUROPEJSKIEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Uczeń: 1. Potrafi wskazać na mapie swoje miasto, kraj i kraje europejskie. 2. Wymienia i wskazuje na mapie kraje sąsiadujące z Polską. 3. Zna zabytki okolicy, w której mieszka. 4. Postrzega, odbiera i docenia wartości wizualne środowiska przyrodniczego i kulturalnego, w którym mieszka. 5. Zna istotne wydarzenia z przeszłości swojej miejscowości, kraju, Europy. 6. Zna tradycje związane z najważniejszymi świętami obchodzonymi w Polsce i Europie. 7. Zna kilka zabaw dziecięcych popularnych w różnych krajach europejskich. 8. Rozpoznaje symbole Unii Europejskiej. 9. Umie rozróżniać monety i banknoty euro. 10. Potrafi wskazać na mapie siedziby instytucji UE. 11. Kojarzy wybrane dzieła literackie, plastyczne, muzyczne z nazwiskami autorów. 12. Śpiewa „Odę do radości” L. van Beethovena- hymn Unii Europejskiej. 13. Opowiada legendę o powstaniu Europy. 14. Wymienia kilka języków używanych w krajach Unii Europejskiej. 15. Zna prawa dziecka. 16. Rozpoznaje popularne, współczesne postacie ze świata sportu i kultury. 17. Czynnie uczestniczy w Tygodniu Kultury Europejskiej (piosenki, quizy, scenki, wystawki, dekoracje korytarzy i klas).
ZAGADNIENIA KLUCZOWE
1. Nasza Europa. 2. Polska-położenie geograficzne, barwy narodowe, jednostka monetarna, atrakcje turystyczne, ciekawostki, muzyka, kultura i sztuka, sportowcy, sławni ludzie, zwyczaje, zabawy polskich dzieci, charakterystyczne potrawy. 3. Unia Europejska. 4. Instytucje Unii Europejskiej. 5. Symbole Unii Europejskiej. 6. Unia monetarna. 7. Prawa dziecka w Unii Europejskiej. 8. To już znamy-quizy podsumowujące zdobytą wiedzę na powyższe tematy. 9. Belgia-położenie geograficzne, barwy narodowe, jednostka monetarna, podstawowe słownictwo, atrakcje turystyczne, ciekawostki, muzyka, kultura i sztuka, sportowcy, sławni ludzie, zwyczaje, zabawy dzieci, charakterystyczne potrawy. 10. Holandia- j.w. 11. Luksemburg- j.w. 12. Niemcy- j.w. 13. Francja- j.w. 14. Włochy- j.w. 15. To już znamy- quizy podsumowujące zdobytą wiedzę na powyższe tematy. 16. Dania- położenie geograficzne, barwy narodowe, jednostka monetarna, podstawowe słownictwo, atrakcje turystyczne, ciekawostki, muzyka, kultura i sztuka, sportowcy, sławni ludzie, zwyczaje, zabawy dzieci, charakterystyczne potrawy. 17. Irlandia- j.w. 18. Wielka Brytania- j.w. 19. Grecja- j.w. 20. Hiszpania- j.w. 21. Portugalia- j.w. 22. Austria- j.w. 23. Finlandia- j.w. 24. Szwecja- j.w. 25. Nowe państwa w Unii Europejskiej po 1.05. 2004r.-j.w. 26. To już znamy- quizy podsumowujące zdobytą wiedzę na powyższe tematy. 27. Tydzień Kultury Europejskiej „Podróż po Europie”- zorganizowany przy współudziale wszystkich wychowawców i nauczycieli (scenki, piosenki, tańce, informacje o krajach, wystawki, dekoracje klas i korytarzy). 28. Eurodyskoteka. 29. Podsumowanie pracy.
Opracowała: Maria Waleczek |